Technische oplossingen tegen geweld OV-personeel ?

Het onderstaande is een opiniestuk van Marten Valk.

Genoeg van Geweld tegen OV-personeel

De directeur promootte tijdens de Rail-Tech beurs dat geweld ten OV-personeel moet worden bestreden met techniek. Zoals OV-chippoortjes die toegang geven tot het perron en meer cameratoezicht.

Dit lijkt misschien wel leuk maar technische zaken zijn altijd te omzeilen. Deze oplossing van de NS-directeur is echt iets van deze tijd. Een zachte aanpak en veel geld erin steken.

Als een conducteur belaagd wordt is er niets veranderd. En de raddraaiers ontsnappen of komen er met een lachwekkend kleine straf vanaf. De staatssecretaris twittert iets in de trant van: "Handen af van ons NS-personeel." Maar dat helpt natuurlijk niets. Zij is nu juist degene die met daden moet komen in plaats van woorden.

 

Reizigers ook bangerikken

Helaas wordt het publiek ook steeds banger, dus veel hulp van de reizigers hoeft de conducteur niet te verwachten. Een paar weken geleden las ik met stijgende verbazing dat er in de metro in Parijs een meisje werd lastiggevallen. De andere reizigers keken een andere kant uit.

De man werd steeds handtastelijker maar de reizigers grepen niet in. De man ging ertoe over het meisje te verkrachten. Dat deed hij in de coupé. Maar de reizigers bleven een andere kant uitkijken, ondanks het gillen en schreeuwen van het meisje.

De metro stopte en het meisje stapte uit. De reizigers deden net of er niets was gebeurd. Het meisje werd weer lastiggevallen door dezelfde man. De reizigers liepen hard weg. Het meisje rende zo hard dat de dader haar niet kon bijhouden en kon op deze manier ontsnappen.

Ik denk niet dat in Nederland de reizigers beter zouden hebben gereageerd. Of heb ik het mis? We zijn een ontzettend laf volk geworden.

 

Wat wel?

De wet- en regelgeving aanpassen. En daar komt onze staatssecretaris weer bij kijken. Nu mag een conducteur of iemand anders van het OV-personeel helemaal niets als hij wordt aangevallen. Slaat hij/zij de agressor neer en houdt de geweldpleger er een gebroken kaak aan over, dan wordt het OV-personeel aangeklaagd.

Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld. Als de staatssecretaris vindt dat mensen af moeten blijven van het OV-personeel, dan moeten de wetten worden aangepast. De conducteur moet zonder problemen een aanvaller neer kunnen slaan, schoppen of wat dan ook.

De wetgeving moet aangepast worden dat de aanvaller een heel hoge straf tegemoet ziet.

Het OV-personeel moet getraind worden in het uitschakelen van de geweldpleger(s).

Het OV-personeel moet net als de politie mensen kunnen aanhouden en boeien.

OV-personeel moet bewapend worden. Denk aan taser, peppersparay, een wapenstok en hiermee leren omgaan.

Conducteurs moeten minimaal met zijn tweeën opereren. Op elke trein.

De spoorwegpolitie moet weer in ere worden hersteld. Nu is de specifieke kennis er nog, maar dat verdwijnt snel als met de invoering lang wordt gewacht.

Er moeten spotjes op de TV komen die mensen oproepen de dader zelf aan te pakken, in plaats van de andere kant uit de kijken. Deze mensen moeten ook geen proces aan hun broek krijgen als de dader gewond is geraakt.

 

Samengevat

De oplossing van de NS-directeur is er een van deze tijd. Niets doen of aanpakken, er alleen maar geld in steken.

Echte oplossingen liggen op het vlak van de wet- en regelgeving. Dat de rechters de daders niet de hand boven het hoofd blijven houden.

OV-personeel moet veel meer bevoegdheden krijgen.

Het Nederlandse volk zou niet meer zo laf moeten zijn maar actief moeten ingrijpen bij problemen, gesteund door rechtvaardige wetten en rechters.

Wat vind jij?



Reacties

Opinie — Geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

Menu